Διατροφή, Υγεία

Η Καλύτερη Διατροφή Διαβήτη Τύπου ΙΙ για Εσάς: Τι Πρέπει να Λάβετε Υπόψη

Εάν ζείτε με διαβήτη τύπου ΙΙ, η κατανάλωση μιας ισορροπημένης διατροφής μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και το βάρος σας. Με τη σειρά του, το διατροφικό σας πλάνο, εκτος του ότι σας βοηθά να επιτύχετε ένα υγιέστερο βάρος για το σώμα σας και να διατηρήσετε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας σε φυσιολογικά επίπεδα, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο επιπλοκών όπως βλάβη των νεύρων, καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικό επεισόδιο, σύμφωνα με μια έρευνα του 2017.

Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε περισσότερα σχετικά με το πώς οι διαφορετικές δίαιτες και τα διατροφικά πρότυπα μπορούν να επηρεάσουν την υγεία σας και να επηρεάσουν τη διαχείριση του διαβήτη τύπου ΙΙ.

 

Τρόφιμα πoυ μπορείτε να καταναλώσετε με διαβήτη τύπου ΙΙ

Μπορείτε να ακολουθήσετε πολλά διαφορετικά διατροφικά πρότυπα και δίαιτες για να καλύψετε τις ανάγκες υγείας σας. Με διαβήτη τύπου ΙΙ, φροντίστε να επιλέξετε μια διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, η οποία μπορεί να βοηθήσει στην παροχή των φυτικών ινών, βιταμινών και μετάλλων που χρειάζεται το σώμα σας. Θα πρέπει επίσης να απολαύσετε μια ποικιλία από υγιή λίπη, συμπεριλαμβανομένων των μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Αυτά μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης σας και να υποστηρίξουν την υγεία της καρδιάς, σύμφωνα με μια έρευνα του 2017.

Ομοίως, η κατανάλωση πολλών τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες μπορεί να ενισχύσει τη διαχείριση του σακχάρου στο αίμα και να σας βοηθήσει να αισθάνεστε κορεσμό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα καθώς και να σας αποτρέψει από το να φάτε όταν δεν πεινάτε.

Η διατροφή σας θα πρέπει επίσης να είναι βιώσιμη και εύκολη στην παρακολούθηση. Τα σχέδια διατροφής που είναι υπερβολικά περιοριστικά ή δεν ταιριάζουν στον τρόπο ζωής σας μπορεί να είναι πολύ πιο δύσκολο να τα ακολουθήσετε μακροπρόθεσμα.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα θρεπτικών τροφίμων που η διατροφή σας πρέπει να περιλαμβάνει: φρούτα (μήλα, πορτοκάλια, μούρα, πεπόνια, αχλάδια, ροδάκινα), λαχανικά (όπως μπρόκολο, κουνουπίδι, σπανάκι, αγγούρια, κολοκυθάκια), δημητριακά ολικής αλέσεως (κινόα, κους κους, βρώμη, καστανό ρύζι), όσπρια (φασόλια, φακές, ρεβίθια), ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα, καρύδια, φιστίκια, καρύδια μακαντέμια, κάσιους), σπόρους (σπόροι chia, σπόροι κολοκύθας, σπόροι λιναριού), τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες (πουλερικά χωρίς δέρμα, θαλασσινά, άπαχα τεμάχια κόκκινου κρέατος), λιπαρά (ελαιόλαδο, αβοκάντο, σησαμέλαιο), ποτά (νερό, καφές, τσάι, χυμός λαχανικών).


Τρόφιμα που πρέπει να αποφύγετε με διαβήτη τύπου ΙΙ

Δεν υπάρχουν πολλά τρόφιμα που πρέπει να αποφύγετε εντελώς όταν έχετε διαβήτη τύπου ΙΙ. Ωστόσο, ορισμένα τρόφιμα είναι πιο θρεπτικές επιλογές από άλλα. Αυτό σημαίνει ότι είναι πλουσιότερες πηγές βιταμινών και ανόργανων συστατικών. Επιπλέον, περιέχουν λιγότερο λίπος, ζάχαρη και χοληστερόλη. Ο περιορισμός της κατανάλωσής σας σε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, τρανς λιπαρά και πρόσθετα σάκχαρα μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη της καλύτερης διαχείρισης του σακχάρου στο αίμα και στην πρόληψη επιπλοκών υγείας που σχετίζονται με τον διαβήτη.

Εδώ είναι μερικά από τα τρόφιμα που πρέπει να περιορίσετε με διαβήτη τύπου ΙΙ: κρέας υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά (λιπαρά τεμάχια χοιρινού κρέατος, βοείου κρέατος και αρνιού, δέρματος πουλερικών, σκούρου κρέατος), γαλακτοκομικά πλήρους περιεκτικότητας σε λιπαρά (πλήρες γάλα, βούτυρο, τυρί, ξινή κρέμα), γλυκά (ζαχαρωτά, μπισκότα, ψημένα προϊόντα, παγωτά, επιδόρπια), ζαχαρούχα ποτά (χυμός, σόδα, γλυκό τσάι, αθλητικά ποτά), γλυκαντικά (επιτραπέζια ζάχαρη, καστανή ζάχαρη, μέλι, σιρόπι σφενδάμου, μελάσα), επεξεργασμένα τρόφιμα (τσιπς, ποπ κορν μικροκυμάτων, επεξεργασμένο κρέας, γεύματα ευκολίας), τρανς λιπαρά (φυτικά τρανς, τηγανητά τρόφιμα, μερικώς υδρογονωμένο λάδι).

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της δίαιτας Κέτο για διαβήτη τύπου ΙΙ;

Η δίαιτα Κέτο είναι μια δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων που δίνει έμφαση σε τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνες και λιπαρά, όπως κρέας, πουλερικά, θαλασσινά, αυγά, τυρί, ξηρούς καρπούς και σπόρους. Περιλαμβάνει επίσης μη αμυλούχα λαχανικά, όπως μπρόκολο, κουνουπίδι, λάχανο και άλλα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.

Περιορίζει τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, συμπεριλαμβανομένων των σιτηρών, των αποξηραμένων οσπρίων, των λαχανικών με βρώσιμη ρίζα, των φρούτων και των γλυκών. Συνήθως, οι κετογόνες δίαιτες περιλαμβάνουν μόνο μεταξύ 20-50 γραμμάρια υδατανθράκων την ημέρα.

Σύμφωνα με μελέτες, οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ενίσχυση της διαχείρισης του σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, βελτιώνοντας παράλληλα τα επίπεδα τριγλυκεριδίων και HDL (καλής) χοληστερίνης και θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και να μειώσουν την αντίσταση στην ινσουλίνη.

Ωστόσο, ανάλογα με τα πλούσια σε πρωτεΐνες τρόφιμα που επιλέγετε, η δίαιτα κετο και πολλές άλλες δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, μπορεί να είναι υψηλές σε κορεσμένα λιπαρά. Μπορείτε να μειώσετε την κατανάλωση κορεσμένου λίπους περιορίζοντας την ποσότητα κόκκινου κρέατος, λιπαρών τεμαχίων χοιρινού κρέατος και τυριού υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά που τρώτε. Μπορεί επίσης να είναι δύσκολο να πάρετε αρκετές φυτικές ίνες ενώ ακολουθείτε τη δίαιτα κετο. Για το λόγο αυτό, είναι σημαντικό να τρώτε πολλά τρόφιμα χαμηλών υδατανθράκων που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, συμπεριλαμβανομένων ξηρών καρπών, σπόρων και πράσινων φυλλώδων λαχανικών.

 

Είναι χρήσιμη η μεσογειακή διατροφή για διαβήτη τύπου ΙΙ;

Η μεσογειακή διατροφή είναι ένα διατροφικό πρότυπο που δίνει έμφαση στα φυτικά τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων των φρούτων, των λαχανικών, των αποξηραμένων οσπρίων, των δημητριακών ολικής αλέσεως, των ξηρών καρπών, των σπόρων και του ελαιολάδου. Περιορίζει επίσης το κόκκινο κρέας και περιλαμβάνει μικρές μερίδες ψαριών, πουλερικών, αυγών και γαλακτοκομικών προϊόντων. Η μεσογειακή διατροφή στοχεύει να είναι πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και υγιή λίπη. Είναι χαμηλή σε χοληστερόλη, κορεσμένα λιπαρά, τρανς λιπαρά και πρόσθετα σάκχαρα.

Μια έρευνα του 2014 διαπίστωσε ότι τα άτομα με διαβήτη τύπου ΙΙ που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή τείνουν να έχουν χαμηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα από εκείνους που ακολουθούν μια συμβατική διατροφή δυτικού τύπου. Η μεσογειακή διατροφή έχει επίσης συνδεθεί με μειωμένο βάρος και μειωμένα επίπεδα χοληστερόλης και αρτηριακής πίεσης. Επιπλέον, σημείωσε ότι μετά τη μεσογειακή διατροφή μακροπρόθεσμα θα μπορούσε να συνδεθεί με 20-23% χαμηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2 και 28-30% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων.

 

Μπορώ να ακολουθήσω χορτοφαγική ή vegan διατροφή με διαβήτη τύπου ΙΙ;

Οι χορτοφαγικές δίαιτες δεν περιέχουν κόκκινο κρέας ή πουλερικά και συχνά δεν περιέχουν θαλασσινά.

Οι vegan δίαιτες δεν περιέχουν καθόλου ζωικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένου του κρέατος, των πουλερικών, των θαλασσινών, των αυγών ή των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Αντ ‘αυτού, αυτές οι δίαιτες δίνουν έμφαση στις φυτικές πηγές πρωτεΐνης, όπως: φασόλια, φακές, μπιζέλια, ξηροί καρποί, σπόροι, σιτηρά, τόφου. Περιλαμβάνουν επίσης μεγάλη ποικιλία φρούτων και λαχανικών. Οι χορτοφάγοι συνήθως τρώνε αυγά και γαλακτοκομικά, αλλά οι vegan όχι.

Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι χορτοφαγικές δίαιτες συσχετίστηκαν με χαμηλότερα επίπεδα και καλύτερη μακροπρόθεσμη διαχείριση του σακχάρου στο αίμα. Η κατανάλωση περισσότερων φυτικών τροφίμων και λιγότερων ζωικών προϊόντων θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο αντίστασης στην ινσουλίνη, προδιαβήτη και διαβήτη.

Ωστόσο, ενώ είναι δυνατόν να ακολουθήσετε μια χορτοφαγική ή vegan διατροφή και να ικανοποιείτε τις διατροφικές σας ανάγκες με αυτές του διαβήτη τύπου ΙΙ, δεν είναι όλες οι χορτοφαγικές και vegan δίαιτες ίσες. Επιπλέον, ακριβώς επειδή ένα φαγητό είναι χορτοφαγικό ή vegan δεν σημαίνει ότι περιέχει ευεργετικά θρεπτικά συστατικά. Μερικές φορές, όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να ακολουθήσουν μια χορτοφαγική ή vegan διατροφή, δεν τρώνε αρκετή πρωτεΐνη ή πηγές βιταμινών και ανόργανων συστατικών.

Για βέλτιστη υγεία, φάτε μια μεγάλη ποικιλία τροφίμων και βεβαιωθείτε ότι λαμβάνετε τα βασικά θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε. Αν έχετε οποιαδήποτε αμφιβολία, ένας διατροφολόγος μπορεί να σας συμβουλεύσει σχετικά με τα τρόφιμα που πρέπει να συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα γευμάτων σας για να καλύψετε τις διατροφικές σας ανάγκες.

 

Συμπερασματικά

Όποια διατροφή και αν επιλέξετε να ακολουθήσετε, είναι καλύτερο να τρώτε μια πλήρη ποικιλία από τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά και να ασκείτε τη διαχείριση των μερίδων. Κάντε μια προσπάθεια να περιορίσετε την κατανάλωση σας σε κορεσμένα λίπη, τρανς λιπαρά, τρόφιμα υψηλής χοληστερόλης και πρόσθετα σάκχαρα. Ο διατροφολόγος σας μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να αναπτύξετε μια βιώσιμη προσέγγιση σχεδιασμού γευμάτων που ταιριάζει στις ανάγκες υγείας και τον τρόπο ζωής σας.